Чи може стати Споживачем юридична особа, яка має договір оренди?

Якщо юридична особа є орендарем і має укладений договір про розподіл електричної енергії з оператором системи розподілу, вона може стати споживачем.

При переході на постачання, яким чином буде потрібно «закривати місяць» (подавати звіти)?

Процедура звітування для споживача залишається незмінною. Споживач подає звіт про спожиту електричну енергію оператору системи розподілу, від мереж якого відбувається живлення підприємства споживача, по закінченню розрахункового періоду. Подавати окремий звіт постачальнику не потрібно.

Чи є якісь зобов’язання у споживача перед оператором системи після зміни постачальника? (Оплачувати послуги, відвідувати представництва і т.д.)

Звичайно, зміна постачальника не перериває дію укладених договорів про надання послуг з розподілу/передачі електричної енергії споживачу та не скасовує зобов’язання сторін таких договорів.

Правилами роздрібного ринку електричної енергії, споживач має право лише змінити варіант оплати послуг з  розподілу/передачі. Оплата може відбуватись або споживачем безпосередньо оператору системи напряму, або через діючого постачальника.

У договорі про постачання електроенергії з обраним постачальником є обов’язковою відмітка про обраний варіант оплати послуг з розподілу. Всі інші положення договорів з операторами системи продовжують діяти, і відповідно споживач зобов’язаний їх виконувати, а рахунки – оплачувати.

Куди споживачу нести звіт про фактичне споживання електричної енергії після зміни постачальника?

Споживач зобов’язаний щомісячно звітувати про показники засобів  обліку електричної енергії, що визначені умовами договору про надання послуг з розподілу/передачі електроенергії споживачу. Зміна постачальника ніяким чином на це не впливає. Терміни подання звітів, спосіб його подачі та формат визначаються умовами договорів з операторами систем розподілу/передачі (ОСР, ОСП), що виконують функцію постачальника послуг комерційного обліку. Зазвичай звіт надається до територіального району електричних мереж (РЕМ) або в електронному кабінеті оператора або іншими визначеними у договорі з ОСР/ОСП способами.

Як перейти з групи «Б» на групу «А»?

Для того, щоб облік споживача був віднесений до групи «а», – необхідно, щоб він відповідав критеріям,які визначені у тимчасовому порядку, а саме: облік повинен бути облаштований системами АСКОЕ/ЛУЗОД, що введені в промислову експлуатацію та, за умови забезпечення споживачем, оператором АСКОЕ або ППКО щодобового зчитування, формування та передачі сформованих погодинних даних комерційного обліку до ОСР/ПрАТ НЕК “Укренерго”.

Що таке групи «А» і «Б» площадок вимірювання?

Згідно Постанови НКРЕКП 28.12.2018 № 2118 «Тимчасовий порядок визначення обсягів купівлі електричної енергії на ринку електричної енергії електропостачальниками та операторами систем розподілу на перехідний період» (далі – Тимчасовий порядок) площадок вимірювання споживачів розподіляються на групи «А» та «Б».

До групи «А» належать площадки вимірювання споживачів, які забезпечені прийнятою до розрахунків за електричну енергію схемою обліку електричної енергії із встановленими та введеними в експлуатацію ЛУЗОД, АСКОЕ, АСЗД або лічильниками диференційного (погодинного, зонного) обліку електричної енергії із гарантованим щодобовим зчитуванням показників, за умови забезпечення визначеним споживачем, оператором АСКОЕ або ППКО щодобового зчитування, формування та передачі сформованих погодинних даних комерційного обліку до ОСР/НЕК.

Всі інші площадки, що не належать до групи «А» – відносяться до групи «Б».

Де і як отримати рахунки і акти приймання/передавання використаної електроенергії?

Платіжні документи (рахунки) на оплату надаються споживачам у відповідних структурних підрозділах електропостачальника та у зручному для споживача форматі,який передбачений договором про постачання електричної енергії споживачу. Це може здійснюватися через персональну сторінку споживача на веб-сайті електропостачальника або електронною поштою, факсимільним зв’язком, поштовим зв’язком, кур’єром чи іншими способами з використанням інформаційних технологій у системі електронного документообігу.

Платіжний документ (рахунок) має надаватися споживачу в терміни та спосіб, визначені відповідно до обраної споживачем комерційної пропозиції або умов договору.

Датою отримання платіжного документа вважається:

  1. дата вручення, що підтверджується підписом одержувача (споживача або його уповноваженої особи);
  2. дата його отримання від кур’єра;
  3. відмітка про реєстрацію вхідної кореспонденції;
  4.  дата його відкриття споживачем на персональній сторінці (особовому кабінеті) споживача на офіційному веб сайті електропостачальника, оператора системи, що може бути підтверджено програмною платформою, яка забезпечує роботу персональної сторінки з визначенням дати та часу його відкриття;
  5. дата отримання іншими засобами комунікації (електронною поштою, факсимільним зв’язком тощо) чи в інший спосіб з використанням інформаційних технологій у системі електронного документообігу у порядку, передбаченому договором про постачання електричної енергії споживачу та комерційною пропозицією та/або договором споживача на розподіл (передачу) електричної енергії;
  6. третій календарний день з дати його отримання поштовим відділенням зв’язку, на території обслуговування якого розташований об’єкт споживача (у разі направлення засобами поштового зв’язку рекомендованим або цінним листом).

Звідки постачальник бере фактичний графік споживання клієнта?

Оператори системи та інші сторони, що зареєстровані як постачальники послуг комерційного обліку (ППКО) мають забезпечити зчитування даних в точках комерційного обліку. Вони ж повинні приймати результати вимірювання (показників лічильників) від учасників ринку та/або ППКО, виконувати функції з обробки, формування, профілювання, валідації, агрегації та обміну даними комерційного обліку.

Постачальники – учасники ринку, вони, згідно з діючими нормативними актами, отримують необхідні дані для здійснення розрахунків зі споживачами від ОСР, що мають забезпечити щодобову передачу даних стосовно величин погодинного споживання електричної енергії споживачем постачальнику електричної енергії

Де взяти споживачу ЕІС-код точки обліку?

ЕІС-код точки обліку – це ідентифікаційний код на ринку електричної енергії в Україні на базі використання системи ідентифікації ЕІС ENTSO-E.

Усі оператори системи розподілу зобов’язані присвоїти ЕІС-коди точкам обліку електричної енергії (лічильнику). Він повинен знаходитися в заяві-приєднання до умов договору споживача про надання послуг з розподілу електричної енергії.

Хто такий постачальник “останньої надії”.

Постачальник “останньої надії” – визначений відповідно до закону електропостачальник, який не має права відмовити споживачу в укладенні договору постачання електричної енергії на обмежений період часу.

Постачальник “останньої надії” надає послуги з постачання електричної енергії споживачам у разі:

  1. банкрутства, ліквідації попереднього електропостачальника;
  2. завершення строку дії ліцензії, зупинення або анулювання ліцензії з постачання електричної енергії споживачам попереднього електропостачальника;
  3. невиконання або неналежного виконання електропостачальником правил ринку, правил ринку “на добу наперед” та внутрішньодобового ринку, що унеможливило постачання електричної енергії споживачам;
  4. необрання споживачем електропостачальника, зокрема після розірвання договору з попереднім електропостачальником;
  5. в інших випадках, передбачених правилами роздрібного ринку.