Постачання електричної енергії споживачу здійснюється, якщо:
1) об’єкт споживача підключений до мереж оператора системи у встановленому законодавством порядку;
2) електропостачальник за договором з оператором системи отримав доступ до мереж та можливість продажу електричної енергії на території діяльності оператора системи;
3) споживач є стороною діючих договорів:
про надання послуг з розподілу (передачі) електричної енергії;
про постачання електричної енергії споживачу або про постачання електричної енергії постачальником універсальних послуг, або про постачання електричної енергії постачальником «останньої надії»;
про надання послуг комерційного обліку електричної енергії, крім випадків, коли роль постачальника послуг комерційного обліку виконує оператор системи, до мереж якого приєднаний цей споживач.
4) за усіма точками комерційного обліку на об’єкті (об’єктах) споживача, за якими здійснюється (планується) постачання електричної енергії, укладено договір з постачальником послуг комерційного обліку про надання послуг комерційного обліку електричної енергії;
5) відсутній факт припинення/призупинення постачання електричної енергії або надання послуг з розподілу (передачі) електричної енергії у випадках, передбачених законодавством у сфері енергетики;
6) відсутня прострочена заборгованість за договорами про постачання електричної енергії або про надання послуг системи розподілу/передачі.
За наявності боргу у розмірі вартості електричної енергії, спожитої протягом двох попередніх місяців, електропостачальник має право в установленому порядку розірвати договір про постачання електричної енергії споживачу згідно з його умовами.
Як змінити постачальника електроенергії?
Зміна електропостачальника відбувається безоплатно. Для цього споживачу не потрібно отримувати згоду чинного постачальника. Чинний електропостачальник має постачати електроенергію до завершення терміну дії договору. Зміна постачальника відбувається протягом 21 дня.
Що необхідно зробити споживачу, щоб змінити постачальника:
1. Обрати постачальника з оптимальною ціною та умовами постачання.
2. Надати заяву-приєднання до договору про постачання електроенергії новому електропостачальнику на умовах обраної комерційної пропозиції .
3. Надати новому постачальнику пакет необхідних документів (персональні дані, документи про об’єкт електроживлення).
4. Отримати від нового постачальника згоду щодо початку процедури зміни та укладення з ним договору про постачання електричної енергії (або обґрунтовану відмову та рекомендації). Новий електропостачальник на запит споживача повинен повідомляти його про етапи виконання процедури зміни електропостачальника.
5. Отримати від попереднього електропостачальника рахунок за електричну енергію, на підставі прогнозних даних комерційного обліку (не пізніше ніж за 5 календарних днів до закінчення строку дії договору.
6. Допустити постачальника послуг комерційного обліку до знімання фактичних показів лічильника.
7.Повністю розрахуватися з попереднім постачальником протягом 5 днів з дати отримання остаточного рахунку
Якщо фактичні дані комерційного обліку перевищують прогнозні, споживач повинен протягом 5 днів з дати отримання остаточного рахунку здійснити платежі на користь попереднього електропостачальника.
Якщо споживачем здійснена переплата за прогнозними даними споживання, попередній електропостачальник має протягом 3 робочих днів з дня отримання заяви повернути споживачу надлишок коштів за реквізитами рахунка, вказаного споживачем у заяві.
Якими нормативно-правовими актами та документами керуватися при зміні постачальника
Процедура зміни постачальника електроенергії регламентована розділом IV Правил роздрібного ринку електричної енергії (постанова НКРЕКП від 14.03.2018 № 312). З нею можна ознайомитися за посиланням.
Ні, процедура зміни електропостачальника не передбачає обов’язкової умови розірвати договірні відносини з чинним постачальником. Відповідно до чинного законодавства, споживач одночасно може мати необмежену кількість укладених договорів про постачання електричної енергії споживачу. Єдина умова, що протягом одного розрахункового періоду здійснювати постачання йому може тільки один постачальник.
Споживач укладає з оператором системи розподілу договір, який залишається актуальним незалежно від того, хто здійснює постачання електричної енергії споживачу.
Обмеження електропостачання за умови попередження споживача не пізніше ніж за 10 робочих днів до дня відключення можливе у разі:
- заборгованості з оплати за спожиту електричну енергію відповідно до умов договору з електропостачальником;
- недопущення уповноважених представників електропостачальника до розрахункових засобів комерційного обліку електричної енергії, що розташовані на території споживача.
Для споживача, який у встановленому законодавством порядку визнаний банкрутом, повне або часткове припинення постачання електричної енергії у зв’язку з відповідною заборгованістю здійснюється без попередження у разі наявності від’ємного сальдо на особовому рахунку згідно з показаннями засобу комерційного обліку. Однак є випадки, коли такий споживач, щодо якого в установленому порядку вживаються заходи для запобігання банкрутству, здійснює своєчасний розрахунок поточної плати за спожиту електричну енергію, а погашення його заборгованості включено до заходів щодо забезпечення вимог кредиторів.
В таких випадках попередження про повне або часткове припинення постачання (розподілу або передачі) електричної енергії оформляється після встановлення факту наявності підстав для вчинення вказаних дій. Окремим письмовим повідомленням, споживачеві надсилаються підстава, дата і час, з якого електропостачання буде повністю або частково припинено, прізвище, ім’я, по батькові, підпис відповідальної особи, якою оформлено попередження. Датою отримання таких попереджень буде вважатися дата їх особистого вручення. Обов’язковим є підтвердження підписом одержувача та/або реєстрацією вхідної кореспонденції, або третій календарний день від дати отримання поштовим відділенням зв’язку, в якому обслуговується одержувач.
Попередження про припинення постачання електричної енергії може надаватися споживачу в інший спосіб, передбачений договором з електропостачальником та договором з оператором системи або додатками до нього.
У випадку заборгованості, що стала підставою для припинення постачання електричної енергії, додатково зазначається сума заборгованості за відповідним договором та період, за який ця заборгованість виникла.
Якщо споживач усуває порушення в установлений строк, що завчасно (до дня відключення) підтверджується належним чином, постачання електричної енергії споживачу не припиняється.
У класичному варіанті, підсумкові ціни не є фіксованими та залежать від оптового рівня цін та погодинних профілів споживання електроенергії, адже комерційні пропозиції постачальників передбачають оплату замовлених до споживання обсягів електричної енергії у вигляді передоплати за певним графіком.
Неможливо вказати точну ціну електричної енергії на ринку, оскільки на момент формування рахунків ще невідомо якою буде її фактична ціна, для цього використовується її прогнозне значення. Зазвичай, за індикатив береться ціна, що склалась на оптовому ринку у попередніх періодах з урахуванням передачі та націнки постачальника.
Постачальник “останньої надії” – визначений відповідно до закону електропостачальник, який не має права відмовити споживачу в укладенні договору постачання електричної енергії на обмежений період часу.
Постачальник “останньої надії” надає послуги з постачання електричної енергії споживачам у разі:
- банкрутства, ліквідації попереднього електропостачальника;
- завершення строку дії ліцензії, зупинення або анулювання ліцензії з постачання електричної енергії споживачам попереднього електропостачальника;
- невиконання або неналежного виконання електропостачальником правил ринку, правил ринку “на добу наперед” та внутрішньодобового ринку, що унеможливило постачання електричної енергії споживачам;
- необрання споживачем електропостачальника, зокрема після розірвання договору з попереднім електропостачальником;
- в інших випадках, передбачених правилами роздрібного ринку.
ЕІС-код точки обліку – це ідентифікаційний код на ринку електричної енергії в Україні на базі використання системи ідентифікації ЕІС ENTSO-E.
Усі оператори системи розподілу зобов’язані присвоїти ЕІС-коди точкам обліку електричної енергії (лічильнику). Він повинен знаходитися в заяві-приєднання до умов договору споживача про надання послуг з розподілу електричної енергії.
Оператори системи та інші сторони, що зареєстровані як постачальники послуг комерційного обліку (ППКО) мають забезпечити зчитування даних в точках комерційного обліку. Вони ж повинні приймати результати вимірювання (показників лічильників) від учасників ринку та/або ППКО, виконувати функції з обробки, формування, профілювання, валідації, агрегації та обміну даними комерційного обліку.
Постачальники – учасники ринку, вони, згідно з діючими нормативними актами, отримують необхідні дані для здійснення розрахунків зі споживачами від ОСР, що мають забезпечити щодобову передачу даних стосовно величин погодинного споживання електричної енергії споживачем постачальнику електричної енергії
Платіжні документи (рахунки) на оплату надаються споживачам у відповідних структурних підрозділах електропостачальника та у зручному для споживача форматі,який передбачений договором про постачання електричної енергії споживачу. Це може здійснюватися через персональну сторінку споживача на веб-сайті електропостачальника або електронною поштою, факсимільним зв’язком, поштовим зв’язком, кур’єром чи іншими способами з використанням інформаційних технологій у системі електронного документообігу.
Платіжний документ (рахунок) має надаватися споживачу в терміни та спосіб, визначені відповідно до обраної споживачем комерційної пропозиції або умов договору.
Датою отримання платіжного документа вважається:
- дата вручення, що підтверджується підписом одержувача (споживача або його уповноваженої особи);
- дата його отримання від кур’єра;
- відмітка про реєстрацію вхідної кореспонденції;
- дата його відкриття споживачем на персональній сторінці (особовому кабінеті) споживача на офіційному веб сайті електропостачальника, оператора системи, що може бути підтверджено програмною платформою, яка забезпечує роботу персональної сторінки з визначенням дати та часу його відкриття;
- дата отримання іншими засобами комунікації (електронною поштою, факсимільним зв’язком тощо) чи в інший спосіб з використанням інформаційних технологій у системі електронного документообігу у порядку, передбаченому договором про постачання електричної енергії споживачу та комерційною пропозицією та/або договором споживача на розподіл (передачу) електричної енергії;
- третій календарний день з дати його отримання поштовим відділенням зв’язку, на території обслуговування якого розташований об’єкт споживача (у разі направлення засобами поштового зв’язку рекомендованим або цінним листом).